Tiiu Tenno
Yliopettaja, Ammatillinen opettajankoulutus
Tiiu on koordinoinut Workseedin käyttöönottoa OAMK:in ammatillisten opettajien koulutuksessa ja toteuttanut kevään aikana ensimmäistä pilottiprojektia uusille käyttäjille.
Osana OAMK:in laajaa monialaista käyttöönottoa myös ammatillinen opettajankoulutus (ammatillisten opettajien, erityisopettajien ja opinto-ohjaajien) on pilotoinut Workseediä. Kevään aikana on luotu uutta ympäristöä nykyisten opintojaksojen perusteella sekä luotu opetussuunnitelmaa mahdollisimman edustavaa demoympäristöä. Tätä ympäristöä on pilotoitu opettajan, opiskelijan ja ohjaajan näkökulmasta. Ensimmäisten käyttäjien kokemuksia on dokumentoitu pilotin perusteella, ja varsinainen käyttö alkaa pian.
Ammatillinen opettajankoulutus hyödyntää oppimisympäristöä tukemaan aktiivista osaamisen kehittämisen ja osoittamisen dokumentointia. Opiskelijat lisäävät ja muokkaavat erilaisia aineistoja läpi koulutuksen, tekevät itsearviointeja ja esittävät osaamisen osoittamisen aineistoa arvioitavaksi. Samaan aikaan vastuuopettaja seuraa näitä dokumentteja ja ohjaa aktiivisesti opiskelijoita antamalla palautetta. Koulutukseen kuuluu myös harjoittelujakso, johon kuuluu harjoittelusopimuksen tekeminen sekä raportointia ja itsearviointia.

Ammatillinen opettajankoulutus ja osaamisen osoittaminen
Osaamisen osoittamiseen ja dokumentointiin on olemassa melko monitahoinen ja vuorovaikutuksellinen prosessi. Opiskelija kerää vähitellen paljon materiaalia dialogissa tuutorinsa kanssa, ja tämän kertyvän dokumentaation perusteella vastuuopettaja voi hyväksyä saavutettuja tavoitteita. Opinnot eivät myöskään välttämättä etene lineaarisesti, vaan opiskelijan omien prioriteettien mukaan.
Kevään pilottien aikana on kerätty dataa käyttäjien kokemuksista, ja pilotin jälkeen on toteutettu myös ensimmäinen käyttäjäkysely, jonka tuloksia esitellään tarkemmin alla. Käyttöönoton aikataulu on ollut varsin hurja, ja 1.6.2025 ensimmäiset opiskelijat aloittavat työskentelyn Workseedissä.
Pilottiprojektiin osallistuneille opettajille on myös toteutettu käyttäjäkysely, jonka perusteella alustan vahvuuksia ja kehitysalueita on tiivistetty tähän esitykseen. Palautteessa on myös avattu sellaisia alueita, joilla uudenlainen sovellusala hakee vielä muotoaan.
Vahvuudet | Kehitysalueet |
Eri tietokentät ja sisältömuodot | Arvioinnin logiikan sopiminen käyttäjille |
Linkkien ja ohjeiden lisääminen harjoitteisiin | Opintojaksojen kategorisointi |
Opiskelijan näkymän selkeys | Opettajan näkymän käytettävyys |
Tehtävien asettaminen pakollisiksi | Arviointien ja tapahtumien näkymä |
Raporttien vieminen pdf-tiedostoiksi | Järjestelmäviestien nopeus |
Helppo kirjautuminen |
Ensimmäisten käyttäjien kokemuksia
Erilaisten tietotyyppien tuki on ollut opettajien arvostama ominaisuus. Osana harjoitteita ja itsearviointeja on helppoa käyttää erilaisia harjoitteita ja tietotyyppejä, mukaanlukienlinkiteetyä monimediaa. Samalla tavalla opiskelijoille on helppo tarjota ohjeita ja tukimateriaaleja suoraan ympäristössä. Tämä auttaa paitsi opiskeluaja ohjaamista, myös materiaalien arkistointia. Aiemmassa mallissa opiskelijoille siirrettiin vastuu säilyttää keskeiset materiaalit, mutta nyt ne voidaan tallentaa suoraan Workseediin.
Opiskelijan ja ohjaajan kannalta käytettävyyttä pidettiin toimivana. Opiskelijan käyttöliittymä koettiin selkeänä käyttää. Myös kirjautuminen oli intuitiivista. Lisäksi mahdollisuutta viedä raportit tiedostoksi ja tarvittaessa tulostaa pidettiin tärkeänä.
Arviointien ja itsearviointien toteutusta pidettiin toimivana käyttötarkoitukseen. Skaalamuotoiset arvioinnit sopivat käyttäjille ja arviointiasteikot on pilotin päätteessä saatu jo muokattua käyttöön sopiviksi. Myös monivalintakysymyksiä pidettiin toimivina. Haasteeksi arviointien kannalta on koettu, että vastauksista saatua dataa ei vielä saada sopivassa muodossa analytiikan käyttöön. Lisäksi arviointien ja itsearviointien logiikka on tässä vaiheessa vielä hieman vieras, sillä osana opettajankoulutuksen prosessia arviointi on jatkuvaa, kun Workseed tukee tässä vaiheessa arviointeja vain harjoitteiden lopussa.

Kehitysalueet
Keskeinen kehitysalue on harjoitteiden luokittelu, koska opintojen laajuus on 60 op ja kaikki opintojaksot ovat Workseedissa samassa näkymässä arviointikirjoina. Osana opettajankoulutusta harjoitteiden käyminen ei ole lineaarista, vaan niitä on mahdollista käydä vapaassa järjestyksessä tilanteen ja omien tarpeiden mukaan. Työkalut kurssien kategorisoimiseen ovat vielä rajalliset, mutta niillä voitaisiin informoida opiskelijoita siitä, missä järjestyksessä harjoitteita kannattaa käydä.
Varsinaista kategoriatyökalua saman opintojakson sisällä oleville harjoitteille Workseedissä ei ole, mutta esimerkiksi lisäämällä harjoitteen lisätiedot tekstinä tai hyödyntämällä graafisia elementtejä/kuvia harjoitteen kuvakkeena tai taustakuva, voitaisiin viestiä myös harjoitteiden ryhmittelyä ja käyntijärjestystä.
Toinen asia, jota pilottiprojektin jälkeen vielä kartoitetaan, on järjestelmäviestien lähettäminen. Viestit eivät ole reaaliaikaisia, vaan niitä lähetetään tietyin aikavälein. Lähetysten ajankohta ei ole opettajille selkeästi tiedossa. Esimerkiksi reaaliaikaisen ohjauskeskustelun aikana kirjatuista kommenteista ja arvioinneista lähetetyt viestit ovat saapuneet perille odotettua hitaammin, kirjausten reaaliaikaiseen päivittämiseen on totuttu aikaisemmassa järjestelmässä.
Koontiviestit keskeisimmistä tapahtumista (mukaan lukien) uudet kommentit ja arvioinnit, lähetetään kerran vuorokaudessa.
Kommentit ja viestintä herättivät myös keskustelua. Viestit ovat opettajan työtilassa melko pieniä. Ennen kaikkea ongelmaksi koettiin, että opiskelija voi muuttaa lisäämäänsä sisältöä jälkikäteen, mikä voi heikentää opettajan tai prosessin oikeusturvaa. Oppilaitoksen voi olla haastavaa osoittaa läpinäkyvästi, millaista ohjausta on annettu, jos opiskelija voi muuttaa tai poistaa viestejään.
Pääkäyttäjäpäivän jälkeen viestien tallentamista on muutettu tämän keskustelun pohjalta. Nyt vain viimeinen kommentti on tekijän muokattavissa tai poistettavissa, millä parannetaan opettajan ja oppilaitoksen oikeusturvaa, kun osoitetaan ohjaamisen riittävyys.

Kyselyssä paikannettiin myös muita käytettävyyden haasteita. Kieliversioiden laatimista pidettiin työläänä, koska jokainen artikkeli on käännettävä erikseen. Käännös ei vielä tue avainkäsitteiden tallentamista.
AI-käännöstyökalu voi nopeuttaa ja helpottaa kieliversioiden tekemistä, vaikkakin viime kädessä sisällöntuottaja vastaa käännösten laadusta.
Harjoitteiden monistamisen yhteydessä on myös mahdollista, että tietyt asetukset palautuvat automaattisesti oletustilaan. Esimerkiksi piilotettu “lisää oppimispaikan tiedot” -nappi palasi näkyville ja määräajat palasivat oletuksiksi.
Pääkäyttäjäpäivän jälkeen tämä bugi on korjattu. ”Lisää oppimispaikan tiedot” -painike ei enää palaa näkyviin harjoitteen kopioinnin yhteydessä
Myös sisältöjen muokkausnäkymää pidettiin osin haasteellisena. Fontteja pidettiin pieninä ja elementtien otsikoissa oli riittämätön värikontrasti. Lisäksi muokkausnäkymän ja esikatselunäkymän asetteluja pidettiin liian erilaisina.
Voit ladata koosteen pääkäyttäjäpäivän sisällöistä täällä.
Voit myös katsoa esitysten tallenteet täällä.